W Poznaniu jedno z miejskich stowarzyszeń (przy współpracy Uniwersytetu Artystycznego) przez lata organizowało konkurs pod tytułem "Wzorcowy szyld". Chodziło oczywiście o to, by zwrócić uwagę na problem estetyki w przestrzeni miejskiej. W najbliższym sąsiedztwie Starego Rynku jest ponad 300 reklam-szyldów. Większość nijak nie nawiązywała do otoczenia. Narzekać można długo, ale miejscowi aktywiści postanowili zamiast tego - nagradzać przedsiębiorców godnych naśladowania.
Jaki powinien być więc szyld? Zdaniem organizatorów tegoż konkursu - estetyczny, nieagresywny, który stanie się też ciekawym uzupełnieniem budynku. Szyld powinien przyciągać i upiększać otoczenie. Na co szczególną uwagę zwracało jury? Na poziom estetyczny szyldu, jego czytelność, wpisanie się w kontekst, ale też formę - jakość, wielkość, kolorystykę, wykorzystane materiały, technologię montażu, podświetlenie. Tyle teorii. A w praktyce?
Bo wiemy już na co zwracają uwagę esteci. A na co zwrócą klienci? Z pewnością będą to te same elementy! To zresztą zostało potwierdzone w poznańskim konkursie - mieszkańcy miasta mieli podobne uwagi i wnioski jak organizatorzy tego plebiscytu,
A więc jaki? Jeszcze raz...
1. Estetyczny! Bo zaniedbany, zniszczony, "zmęczony" szyld będzie poddawał w wątpliwość klientów jakość i kondycję firmy. To nie żart! Dostępne są wyniki badań ankietowych potwierdzające, że kiepsko oznakowany na zewnątrz zniszczonymi szyldami sklep spożywczy w naszych głowach kojarzymy z nieświeżym jedzeniem nienajwyższej jakości. Lśniący, elegancki szyld - nie tylko zaprasza do środka, ale też potwierdza, że "tutaj dbamy o klienta". Tak tylko mówią badania, ale przyznajmy nawet sami przed sobą - coś w tym rzeczywiście jest. Nie mówimy już nawet o samym komforcie wejścia do takiego sklepu...
2. Nieagresywny? No jasne. Nie może mnie oślepiać, nie może mnie straszyć, nie może wybijać z atmosfery tej okolicy. Na przykład piękna starówka czy choćby spokojne osiedle dla rodzin z dziećmi - w żadnym z tych miejsc nie sprawdzi się krzykliwy szyld z "pstrokatymi" kolorami. Niby oczywiste... Ale przynajmniej 20% właścicieli punktów usługowych powinno raz jeszcze zastanowić się - czy ten argument przypadkiem nie dotyczy mnie?
3. Jakość. Tu nie ma miejsca na kompromis. Wykorzystane materiały i technologie wpłyną na trwałość (patrz punkt 1.), bo szyld umieszczony na zewnątrz jest przecież skazany na zmienne warunki atmosferyczne. Jakość jest też ważna jednak przy montażu na przykład trójwymiarowych liter, o których pisaliśmy trzy tygodnie temu. Przy okazji - jak takie litery zamontować? Na stelażu czy bez? ODPOWIEDŹ TUTAJ
4. Widoczny. A jak to najłatwiej osiągnąć? Na przykład poprzez zastosowanie reklamy świetlnej. Tu już możliwości są nieograniczone. Zobaczcie sami w naszym portfolio.
Naprawdę warto zadbać o swój szyld. Po pierwsze dla klientów. Nowi zauważą Twój punkt, nabiorą zaufania, wejdą z ciekawości. Jeśli masz dobre produkty - będą wracać. A po drugie - warto zadbać o ten szyld, aby przypadkiem nie trafić na publikowane w internecie listy miejskich społeczników, którzy coraz bardziej ochoczo wskazują "obciachowe" szyldy, które nigdy nie powinny zawisnąć. Takiej reklamy nie chcemy. I taką nie zajmujemy się tutaj.
Ale dobre szyldy zrobimy. Dla Ciebie też.
A na koniec wracając do konkursu "Wzorcowy szyld". Chcecie zobaczyć nagrodzone obiekty? Zerknijcie na stronę Stowarzyszenia Ulepsz Poznań.
Fot. www.ulepszpoznan.pl
1Komentarze
Serwis zenit24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.